Полацкі князь Канстанцін і гісторыя Інфлянтаў у трэцяй чвэрці ХIII ст.*
Анты Сэларт
У крыніцах па гісторыі Інфлянтаў з ХIII і ХIV ст., як вядома, неаднаразова згадваецца нейкі князь Канстанцін Полацкі, які меўся падараваць Латгалію Нямецкаму (Тэўтонскаму) ордэну. З прычыны ў цэлым вельмі скупых звестак пра полацкую гісторыю 1260—1270–х г. улучэнне гэтага князя ў шэрагі полацкіх уладароў таго часу ўяўляецца складанай задачай. Гісторыкі прапанавалі значную колькасць гіпотэзаў, якія, аднак, не могуць быць падмацаваныя адпаведнымі крыніцамі. Невядомы Канстанцін быў нібы джокерам, якога даследчыкі ў сваіх гістарычных працах часам амаль што адвольна ўстаўлялі ў тых месцах, што адпавядалі іх канцэпцыям. Так, выказвалася здагадка, нібыта ён быў сынам літоўскага князя Таўцівіла, які валадарыў у Полацку да 1263 г.1, а часам яго атаесамлялі з крыху пазней згадваным князем Ізяславам2. Акрамя таго, некаторыя лічылі, што імя Канстанцін было прынята Таўцівілам пад час хросту3, або што Канстанцін мог быць кім заўгодна, толькі не сынам Таўцівіла4. За магчымых продкаў Канстанціна ўважалі таксама латгальскага князя Герцыке (лат.: Jersika) Усевалада (памёр да 1239)5, полацкага князя Ўладзіміра (памёр у 1216)6 або смаленскага князя Давыда Расціслававіча (памёр у 1197)7.
Інфлянцкія крыніцы, у якіх згадваецца пра „Канстанцінаў дар“, паходзяць з другой паловы ХIII і з ХIV ст. Каб зрабіць дакладную інтэрпрэтацыю гэтых крыніцаў, неабходна разгледзець агульнае палітычнае становішча тагачасных Інфлянтаў. Падпарадкаванне крыжовымі рыцарамі тэрыторыяў плямёнаў, што насялялі сучасную Латвію, пачалося напрыканцы ХII ст., і ў другой палове ХIII ст. яно якраз актыўна працягвалася. Пасля першых поспехаў — калі ў 1201 г. быў заснаваны горад Рыга, а неўзабаве і рыжскае біскупства — у 30–я г. ХIII ст. прыхадням давялося адчуць на сабе моц удараў у адказ. Пасля няўдалай для рыцараў–хрысціянаў бітвы пад Шаўлямі (1236 г.) Інфлянцкі ордэн быў далучаны да Нямецкага ордэна, а праз гэта фактычна ўзнікла інфлянцкае адгалінаванне Нямецкага ордэна. Новыя дачыненні, што ўзніклі ў 1237—1238 г., прывялі да ўнутранай стабілізацыі ў Інфлянтах, якая зноў–такі ўмажлівіла знешнюю экспансію. Пачынаючы прыкладна з 1242 г. у Курляндыі ішла вайна, і край паступова быў заваяваны. Але ўлада Нямецкага ордэна і курляндскага біскупа на поўдзень ад Дзвіны (лат. Daugava) доўгі час заставалася досыць няпэўнаю. У 1260 г. інфлянцкае войска было разбітае ў Дурбэ (Durbe) жамойтамі. Пасля гэтага Нямецкаму ордэну ў Інфлянтах давялося заняцца справай вяртання сабе Курляндыі, чаго ўдалося дасягнуць толькі ў 1267 г. Другая вайна вялася прыкладна ад 1260 г. супраць земгалаў, якіх — гэтаксама як і куршаў — падтрымлівалі жамойты і літоўцы. Гэтыя войны доўжыліся са зменным поспехам да 1290 г. У выніку былі заваяваныя землі сярэднявечных Інфлянтаў, але межы краіны на поўдні і паўднёвым усходзе аж да ХVI ст. заставаліся нявызначанымі і няпэўнымі8.
Адным аспектам, які трэба браць пад увагу ў дачыненні да гэтых антыязычніцкіх войнаў, была канкурэнцыя паміж Нямецкім ордэнам у Інфлянтах ды рыжскім арцыбіскупам. Рыжскае арцыбіскупства было заснаванае ў 1245—1246 г., калі арцыбіскупам Прусіі, Інфлянтаў ды Эстляндыі быў прызначаны былы брэменскі канонік і пазнейшы арцыбіскуп у Армагу (Ірландыя) Альбэрт Зюрбэер (Suerbeer) — у якасці наступніка біскупа Крысціяна Прускага (Christian von Preußen). Насамрэч, у яго не было нерухомасці і прыбыткаў, паколькі ўся прызначаная для біскупства пруская зямля кантралявалася Ордэнам. Урэшце, у 1251 г. было вырашана, што Рыга мусіць стаць цэнтрам касцельнае правінцыі, але толькі ў 1253 г. арцыбіскуп здолеў стварыць тут сваю рэзідэнцыю — пасля смерці датыхчасовага рыжскага біскупа Мікалая (паміж 1229 і 1231—1253)9. У 1246 г. Альбэрт Зюрбэер зрабіўся папскім легатам Прусіі, Інфлянтаў, Эстляндыі, Готланда, Гальштэйна і Ругена10. Да таго ж, ён быў папскім легатам на Русі, які забяспечваў кантакты валынскіх і паўночна–ўсходнерускіх князёў з папам, у тым ліку ў тагачасных спробах ажыццяўлення царкоўнае уніі11.
Пад 1239 г. у Ноўгарадскім летапісе ўзгадваецца полацкі князь Брачыслаў, цесць князя Аляксандра Яраслававіча12. Колішняя падуладная Полацку тэрыторыя была ўжо раздробленая і праз гэта значная частка палітычнага ўплыву князёў страчаная, з прычыны чаго яны знікалі з рускіх летапісаў. У сярэдзіне таго ж стагоддзя іх скансалідавала ўлада вялікага князя літоўскага Міндоўга і пачалася экспансія літоўскае вярхоўнае ўлады на ўсход і поўдзень. Пры гэтым на Русі мясцовыя кіраўнічыя дынастыі нярэдка захоўвалі сваю ўладу — у выпадку прызнання імі літоўскага дамінавання. Каб умацаваць свае вялікакняскія пазіцыі, Міндоўг мусіў таксама змагацца з унутранай апазіцыяй іншых літоўскіх князёў. Напрыканцы 1240–х г. галоўным супернікам Міндоўга быў яго пляменнік Таўцівіл, якога падтрымлівалі валынскія князі Даніла і Васілька13. Яшчэ аднаго хаўрусніка Таўцівіл здолеў знайсці ў Інфлянтах: ён асабіста прыбыў у Рыгу ў 1250 г. і быў тут пахрышчаны14. Такім шляхам была ўтвораная хрысціянская кааліцыя супраць Міндоўга. Са свайго боку, Міндоўгу неўзабаве ўдалося раскалоць гэтую кааліцыю, паколькі ён заключыў хаўрус з Нямецкім ордэнам у Інфлянтах і таксама прыняў хрост. Праз пасярэдніцтва магістра Інфлянцкага ордэна Андрэаса Фэльбенскага (Andreas von Felben) ён у 1251 г. быў пахрышчаны, а яшчэ праз два гады атрымаў карону з рук біскупа Гайдэнрайха Хэлмінскага (Heidenreich von Culm / Chełmno)15. Сярод іншага, Міндоўг адступіў Ордэну Селію, на якую раней прэтэндавала арцыбіскупства16. Нямецкі ордэн цяпер падтрымліваў Міндоўга ў змаганні супраць Таўцівіла ды яго хаўруснікаў, аж пакуль, урэшце, літоўскія князі не дасягнулі паміж сабою часовага замірэння17.
У 1262 г. Таўцівіл княжыў у Полацку. Яшчэ ў 1258 г. Вайшчыну, непадалёк ад Смаленска, заваявалі „Литва с Полочаны“18. Пытанне пра тое, ці атрымаў Таўцівіл уладу ў Полацку яшчэ напрыканцы 1240–х г. або значна пазней, дагэтуль застаецца нявырашаным19. Калі б ён княжыў у Полацку яшчэ раней, да свайго хросту, у гэткім выпадку яго, язычніка, мусілі б прызнаць за князя. Гэта, відавочна, выглядае немагчымым. Значыць, напачатку ён мусіў быць ахрышчаны і толькі пасля таго забяспечыць свае пазіцыі ў Полацку. Яшчэ менш верагодным выглядае меркаванне, нібыта Таўцівіл хрысціўся два разы — у праваслаўе і каталіцтва. У балтыйскім рэгіёне рэлігійнае супрацьстаянне ў той час яшчэ цалкам сябе не выявіла, і хрысціянства (як каталіцкае, гэтак і праваслаўнае) у тагачасных крыніцах падаецца як пэўная супольнасць, што ўтварала супрацьвагу паганству20. Аднак польскі храніст ранняга новага часу Мацей Стрыйкоўскі сцвярджаў, што „Theophila <…> był ochrzczony w Ruską wiarę“, але, відаць, тут мае месца тыповая для гістарыяграфіі таго часу вучоная рэканструкцыя на падставе імя гэтага князя (Tovtivil > Theophil)21.
Калі ж пасля 1250 г. Таўцівіл, ужо ахрышчаны ў Рызе, княжыў у Полацку, гэта значыла, што рыжскі касцёл пазней з гэтае прычыны мог прэтэндаваць на рэлігійнае дамінаванне ў Полацку. Пра гэта сведчаць крыніцы з ХIV ст. Калі, пачынаючы з апошніх гадоў ХIII ст., канфлікт паміж Нямецкім ордэнам і рыжскім арцыбіскупам набыў асаблівую вастрыню, а ў 1297 г. выбухнула вайна22, у 1311—1312 г. у Інфлянты быў прысланы папскі капэлан і канонік Лаона (Lвon) Францыск Мальянскі (Franciscus de Moliano), які правёў тут грунтоўную інквізіцыю. Шэраг інфлянцкіх святароў быў дапытаны ў звязку з абвінавачваннямі, што былі ім выстаўленыя. Пратакол гэтых допытаў23, ад якога, паводле ацэнак, ацалела прыблізна палова, з’яўляецца галоўнай крыніцай па гісторыі Інфлянтаў канца ХIII — пачатку ХIV ст. Але гэта надзвычай спрэчная крыніца — як і ўсе тагачасныя інфлянцкія працэсуальныя дакументы, якія меліся пераканаць „еўрапейскую грамадскасць“ у тым, што іншы бок з дапамогай паганцаў і схізматыкаў вядзе барацьбу супраць праўдзівага хрысціянства24.
У гэтых працэсуальных дакументах згадваецца, што Полацк некалі належаў каталікам, але пазней з віны Ордэна быў страчаны. Прыёр Генрык з цыстэрцыянскага кляштара ў эстляндскім Фалькенаў (эст. Kärkna), што непадалёк ад Дэрпта (эст. Tartu), чуў пра нейкага брата (недухоўнага стану?) (conversus) свайго Ордэна, які tunc (тады) знаходзіўся ў Полацку і таксама чуў пра „шматлікіх іншых добранадзейных мужоў“, пра тое, што полацкі rex і яго людзі зрабіліся вернікамі і мелі тым сваіх біскупаў, прэлатаў ды іншых асобаў духоўнага звання. Але потым браты Нямецкага ордэна, маўляў, зрабілі на княства гэткі вялікі ўціск, што народ мусіў паклікаць сабе на дапамогу паганцаў, якія супольна з братамі Ордэна выганялі вернікаў–хрысціянаў, арыштоўвалі і забівалі людзей, а пазней была разбураная кафедра25. Маўляў, Ордэн прадаў біскупскую сядзібу, горад Полацк здаў паганцам. Гэтак, хрысціяне a tota frontaria былі прагнаныя язычнікамі26. Згодна са скаргамі лагера рыжскага касцёла, некалі ў Полацку ўладарыў князь, які не меў легітымнага наступніка і з гэтае прычыны перадаў горад менавіта рыжскаму касцёлу. Але з віны Ордэна язычнікі–літоўцы завалодалі гэтай зямлёю, і абодва кафедральныя саборы, Czelouensis videlicet et Rutheniensis ecclesie conssitentes in regno predicto, былі разбураныя27. Са свайго боку, Нямецкі ордэн імкнуўся самаапраўдацца, сцвярджаючы, што Полацк заўсёды быў горадам „рускае“ царквы28.
Тое, што полацкі ўладар быў навернуты ў хрысціянства, сведчыць пра яго ранейшае язычніцтва. Значыць, тут трэба мець на ўвазе Таўцівіла29. Хоць у Таўцівіла быў сама меней адзін сын30, але яго легітымнасць — як сына бацькоў–язычнікаў — магла быць пастаўленая пад сумнеў рыжскімі касцельнымі ўладамі. Сцверджанне, нібыта ў Таўцівіла не было ніякае спадчыны і нібыта Полацк калісьці меўся быць лацінскім, магло запісвацца больш як праз 50 гадоў і таму адлюстроўвае хутчэй жаданы вобраз сітуацыі, чым перадае дакладную інфармацыю пра рэальныя гістарычныя падзеі. Але і ў крыніцах, што паходзяць непасрэдна з таго часу, гаворыцца пра рускае біскупства на чале з рыжскім біскупам–суфраганам. На просьбу арцыбіскупа папа Аляксандр IV у 1255 г. прыняў Альбэрта Зюрбэера разам з усімі яго суфраганавымі біскупствамі пад сваю апеку, і ў гэтым шэрагу біскупстваў, што першапачаткова быў зафіксаваны не ў папскай канцылярыі, а ў найбліжэйшым атачэнні Зюрбэера, побач з біскупствамі ў Эзелі (Ösel, эст. Saaremaa), Дэрпце (Тарту), Курляндыі (лат. Kurzeme), Вірляндыі (эст. Virumaa), Хэлмне, Варміі, Памезаніі і Самбіі згадваліся таксама біскупствы Rutheniensem et Wersoniensem31. Хоць гісторыкі ў сваёй бальшыні перакананыя, што пад „рускім біскупствам“ тут маецца на ўвазе Полацк32, гэтую інфармацыю ні ў якім разе нельга ўспрымаць адназначна. Выказвалася таксама меркаванне, што тут насамрэч гаворка ішла пра Карэлію і Watland33 або пра Пскоў (ням. Pleskau)34. Адначасова тут маецца на ўвазе шэраг прэтэнзіяў на ўладу, бо, да прыкладу, вірляндскі біскуп у якасці рыжскага біскупа–суфрагана быў адно толькі тытулярным біскупам, які, відаць, ніводнага разу не здолеў прыехаць у Вірумаа. Гэтая зямля на паўночным усходзе Эстляндыі была хрысціянізаваная датчанамі і ў 1250–я г. ужо знаходзілася пад трывалым касцельным кантролем рэвельскага (талінскага) біскупа, які з’яўляўся біскупам–суфраганам дацкага Лунда (Lund)35. Гэткім чынам, немагчыма вызначыць, ці ў які–небудзь момант часу насамрэч існавала полацкае каталіцкае біскупства, або і тут выявіліся ўсяго толькі прэтэнзіі рыжскіх касцельных уладаў. У некаторых крыніцах, акрамя вышэйзгаданага рускага біскупства, таксама называлася Czelouensis ecclesia. Тут мелася на ўвазе Селія (ням. Selonien)36 — заснаванае ў 1218 г. місіянерскае біскупства, якое дэ–факта не мела маёмасці, а папярэдне вызначаная тэрыторыя якога ўжо ў 1226 г. была ўз’яднаная з Рыжскім біскупствам. За гэта біскуп атрымаў Земгалію — яшчэ адну мясцовасць, якая не была заваяваная канчаткова. У 1251 г. адбылося новаўпарадкаванне, і Земгалія была падзеленая паміж Нямецкім ордэнам і рыжскім касцёлам. Апошні біскуп Земгаліі стаў біскупам Курляндыі, у выніку чаго было заснаванае Курляндскае біскупства. Паколькі паняцці Wersoniensis і Czelouiensis у адной тэкставай крыніцы адначасова не сустракаюцца, паняцце Wersoniensis ecclesia, відаць, трэба атаясамляць з Селіяй37. Словатвор Wersoniа павінен быць патлумачаны памылкай друку, што ляжыць у аснове тэкставай традыцыі. Час, калі Селія — вобласць на мяжы Інфлянтаў з Літвой ды Полацкай зямлёю — была канчаткова далучаная да каталіцкіх Інфлянтаў, невядомы. Паўднёвая частка Селіі назаўсёды засталася пад кантролем літоўскіх князёў. У кожным разе, напрыканцы ХIII ст. тут вяліся амаль бесперапынныя войны паміж Інфлянтамі і Літвой.
У прынцыпе, можна мець на ўвазе яшчэ адну магчымасць. Каля 1232—1233 г. каталіцкім біскупам на Русі, між іншага, быў пасвечаны Гергард (памёр у 1254), абат кляштара ў польскім Апатаве (Opatów)38. Мяркуецца, што яго дзейнасць адбывалася ў звязку з прускім біскупам Крысціянам39. Калі цяпер Альбэрт Зюрбэер зрабіўся „спадкаемцам“ Крысціяна, ужо з гэтай прычыны ён мог разглядаць Русь у якасці часткі сваёй касцельнай правінцыі. Паколькі, аднак, на пачатку ХIV ст. менавіта Полацк згадваўся як апірышча таго, што называлася Ruthenicus ecclesia40, тут усё–такі неабходна аддаць перавагу Полацку. Полацк здаўна быў сядзібаю праваслаўных епіскапаў, і ў звязку з палітычным хаўрусам Полацка з Рыгаю ён мог, сама меней у тэорыі, разглядацца каталіцкімі ерархамі ў якасці суфраганавага рыжскага біскупства.
У Літве ў 1263 г. былі забітыя Міндоўг і яго двое сыноў. Ужо ў тым самым годзе быў знішчаны адзін са змоўцаў, Таўцівіл; яго сын, імя якога невядомае, уцёк у Ноўгарад. Новым уладаром Полацка стаў князь Гердзень з Нальшчанаў (літ. Nalšia). Дэталі яго прыходу да ўлады засталіся невядомымі, і таксама няясна, хто складаў канкурэнцыйныя бакі пад час гэтых падзеяў. У той час як, з аднаго боку, рыжскі касцёл пазней сцвярджаў, нібыта полацкі князь, у якога не было легітымнага спадкаемцы, перадаў сваю зямлю касцёлу, у распараджэнні Нямецкага ордэна было некалькі граматаў, згодна з якімі ўсходняя Латгалія мелася быць падораная Ордэну. Выдадзеная ў Рызе грамата, датаваная „коли богъ былъ 1000 лет и 200 летъ и 60 лет и 4 лет по роженьи божии дни за три дни“ — г.зн., 28 снежня 1264 або — што больш верагодна — 1263 г. (у залежнасці ад таго, ці ў Рызе ў той час пачаткам году лічылася 1 студзеня ці 25 снежня)41 — паведамляе ад імя Гердзеня, што магістр Нямецкага ордэна ў Інфлянтах і горад Рыга заключылі мір з Полацкам і Віцебскам. Гердзень даў абяцанне не прэтэндаваць на Латгалію і „не въступатися на тую землю, што князь Костянтин дал местерю съ своею братьею, съ своею грамотои и съ печатью“, але Ордэн адмовіўся ад Полацкай зямлі: „…што Руськая земля словеть Полчькая, от тое земли местерю и братьи его отступити с всею правдою“. Дадаткова з абодвух бакоў была гарантаваная свабода гандлю42. Праз больш як паўгода папа Урбан IV адначасова іншымі граматамі, з якіх ордэн атрымаў выгоды, пацвердзіў Нямецкаму ордэну валоданне мясцовасцямі, якія Constantinus, rex Ruthenorum illustris, quasdam terras et possessiones in suo regno Rusciae vobis, prout spectabant ad eum, regia liberalitate donavit43. Пацверджанне было зробленае ў адказ на просьбу Нямецкага ордэна.
Грамата Гердзеня складзеная па–руску, але ў адпаведнасці з прынятай у лацінскіх граматах формай; яе датаванне пачынаецца са словаў: anno Domini. Тэкст захаваўся ў копіі, вырабленай на пачатку ХV ст. У звязку з гэтым вядомы даследчык гісторыі Сярэднявечча Манфрэд Гэльман (Hellmann) задаваў пытанне: а ці не ёсць гэты дакумент фальшыўкаю?44. Аднак можна прывесці колькі аргументаў у якасці абвяржэння гэтае тэзы. Грамата Гердзеня 1263 г. была вырабленая ў Рызе, бо тады літоўскія князі яшчэ не мелі сваёй канцылярыі, і менавіта таму яна адпавядае лацінскім узорам45. У нейкі час у Полацку насамрэч уладарыў князь невядомага паходжання Канстанцін Бязрукі, пра якога ёсць згадка ў „Наказе“ цвярскога епіскапа Сімяона з Полацка. У крыніцах Сімяон упершыню з’яўляецца ў якасці цвярскога епіскапа ў 1271—1272 г.46. У „Наказе“ апісваецца ўрачыстая трапеза, пад час якой Семенъ епископъ заклікаў князя прызначаць толькі справядлівых „цівуноў“. Калі гэты Канстанцін княжыў у Полацку ў 1260–я г., ён мог быць тым самым данатарам47.
Неаднаразова Канстанцін згадваецца ў крыніцах, створаных у Нямецкім ордэне ў ХIV ст. Тут яго імя і яго дар увязваюцца з тэрытарыяльнымі спрэчкамі Ордэна з рыжскім арцыбіскупам. Konnick Constantinus van Ploskow таксама называўся і ўсхваляўся як дабрадзей Ордэна48. Калі ж Нямецкі ордэн і арцыбіскупства вялі судовую спрэчку за правы на ўладанне ў наваколлях Лубанскага возера (лат. Lubānas ez.) у Латгаліі, „дар“ апісваецца яшчэ больш падрабязна. Паколькі Рыжскі касцёл прэтэндаваў на возера, Нямецкі ордэн пацвердзіў, што возера належыць да ордэнскай фартэцыі Рэжыца (ням. Rositten, лат. Rēzekne) і, з невялікім выняткам, заўсёды было ўласнасцю Нямецкага ордэна, бо, маўляў, князь Канстанцін Полацкі падарыў гэтую зямлю менавіта Ордэну49. Гэткім чынам, дар датычыў тэрыторыі Ўсходняе Латгаліі — г.зн., ордэнскай тэрыторыі Рэжыца і Люцын (лат. Ludza, ням. Ludsen) на полацкім памежжы.
Падпарадкаванне гэтай вобласці50 адбывалася ў атмасферы канкурэнцыі Нямецкага ордэна з рыжскім арцыбіскупам. Хаду падзеяў рэканструяваць нялёгка. Ва ўсіх іх удзельнікаў былі і поспехі, і няўдачы. У 1260—1270–х г. існавала ордэнская фартэцыя Волькенбург (Wolkenburg) на поўдзень ад возера Разна (Rāzna)51. Мяркуецца, што гэтая фартэцыя была заснаваная якраз пасля Канстанцінавай данацыі52. Ордэнская фартэцыя Рэжыца існавала самае позняе ў 1280–я г. Падпарадкаванне розных тэрыторыяў старадаўніх Інфлянтаў у ХIII ст., аднак, значыла не толькі заваяванне вайсковай сілай, але і ўмацаванне палітычнае ўлады з дапамогай іншых вагароў (заключэнне нераўнапраўных хаўрусаў, „падвойнае васальнае падпарадкаванне“ і г.д.). Праўнае і палітычнае становішча тэрыторыяў магло быць досыць розным, іх ураўнаванне адбывалася толькі цягам часу53. Паўднёва–ўсходняя Латгалія на пачатку ХIII ст., відавочна, у пэўнай ступені знаходзілася пад кантролем Полацка. У 1209 г. латгальскі дзвінскі князь Герцыке Ўсевалад быў вымушаны заключыць васальнае пагадненне з рыжскім біскупам Альбэртам54. Нягледзячы на гэта, Усевалад і надалей праводзіў досыць незалежную палітыку, хоць на падуладнай яму тэрыторыі ўплыў Рыгі рабіўся ўсё мацнейшы. Каля 1226 г. у Латгаліі леннік рыжскага біскупа Тэодэрых фон Кокенгузэн (Theoderich von Kokenhusen) вёў спрэчку з мечаносцамі за ўладанні Warkunde55. У 1256 г. гэтая мясцовасць ужо лічылася тэрыторыяй Ордэна — пры тым, што людзям арцыбіскупа тут і надалей дазвалялася свабодна займацца рыбалоўствам56. У ХV ст. Warka (відавочна, адпавядае сённяшняму латышскаму Varakļāni, што знаходзіцца на поўдні ад Лубанскага возера) усё яшчэ была ленным уладаннем сям’і Тызенгаўзенаў (Tiesenhausen), нашчадкаў Тэодэрыха фон Кокенгузена, але цяпер ужо ў складзе тэрыторыі Ордэна57. Вось жа, у той час калі ў 2–й палове ХIII ст. Нямецкі ордэн дамогся поспехаў у Латгаліі58, арцыбіскупства спрабавала забяспечыць свой уплыў у Полацку; аднак Ордэн замацаваў свой тытул на валоданне праз Канстанцінавы граматы.
Пасля забойства Таўцівіла палітычнае становішча Полацка, відаць, было вельмі няпэўным. Паколькі рыжскі касцёл сцвярджаў пазней, нібыта ён дзякуючы Таўцівілу здабыў Полацк для каталіцызму, а Нямецкі ордэн у той самы час разам з Канстанцінам бараніўся ад прэтэнзіяў арцыбіскупства, шукаць Канстанціна, напэўна, трэба ў шэрагах полацкай антытаўцівілаўскай апазіцыі. Ён мог быць прадстаўніком старой полацкай дынастыі59 або належаць да роду смаленскіх князёў. Грамата Гердзеня добра ўпісваецца ў палітычную сітуацыю 1260–х г. Князь Гердзень з Нальшчанаў меў кантроль над Полацкам да самае свае смерці ў 1267 г.60. Гердзень прызнаў вярхоўную ўладу праваслаўнага вялікага князя літоўскага Войшалка, які, у сваю чаргу, залежаў ад Валыні. Каля 1265 г. у якасці полацкага князя згадваецца нейкі Ізяслаў, які — гэтаксама як і згаданы ў той самай грамаце князь віцебскі Ізяслаў — знаходзіўся ў залежнасці ад Войшалка61. Калі меркаваць па імёнах, абодва Ізяславы маглі быць прадстаўнікамі старой полацкай дынастыі. У Войшалка былі добрыя дачыненні з Нямецкім ордэнам у Інфлянтах62. Цытаваная грамата Гердзеня сведчыць пра верагоднасць таго, што, са свайго боку, Канстанцін прызнаваў вярхоўную ўладу Гердзеня.
Адразу ж пасля смерці Таўцівіла ўзімку 1263—1264 г. палітычная сітуацыя для заключэння дарчае дамовы была спрыяльнай. Калі праз гэтую дамову падтрымлівалася ўлада Канстанціна ў Полацку і забяспечваліся пазіцыі Ордэна ў Латгаліі, за гэта фактычна мусіла заплаціць арцыбіскупства. Той факт, што Ордэн звярнуўся па зацверджанне дарчага акта да папы Рымскага, сведчыць пра тое, што бакі зважалі на каталіцкіх праціўнікаў пагаднення. Адным з удзельнікаў дамовы Нямецкага ордэна з Гердзенем быў яшчэ горад Рыга, які самае позняе напрыканцы 60–х г. ХIII ст. разам з Ордэнам змагаўся супраць арцыбіскупа63. Пад час жорсткае барацьбы за ўладу, што ішла ў Літве, і ў выніку значнага аслаблення Ордэна пасля прайгранай бітвы пры Дурбэ (1260 г.), зразумелымі робяцца і саступкі абодвух бакоў.
Пазнейшыя закіды наконт таго, нібыта з віны Нямецкага ордэна каталіцызм страціў свае пазіцыі ў Полацку, у пэўным сэнсе якраз адлюстроўваюць сутнасць дамовы Ордэна з Гердзенем ды Канстанцінам, бо ў гэткі спосаб Ордэн пацвердзіў уладу Гердзеня ў Полацку, а за гэта полацкі князь адмовіўся ад сваіх правоў у Латгаліі. Ці ішла гаворка пад час фармулявання інфлянцкай „Канстанцінавай данацыі“ аб прызнанні ўлады Ордэна, якая ўжо насамрэч існавала ва ўсходняй Латгаліі, або тут ішлося пра прызнанне леннага вышняга права Ордэна, пры захаванні ранейшых дачыненняў уласнасці (feudum oblatum)64, ці можа прэтэндэнт на трон паабяцаў тэрыторыі Нямецкаму ордэну ўзамен за будучую дапамогу, — усё гэта застаецца невядомым65.
У перыяд прыблізна з 1285 да 1300 г. рыжскі магістрат скардзіўся віцебскаму князю Міхаілу на тое, што рыжскім купцам на Русі чыняцца розныя несправядлівасці. Пры гэтым згадваецца, што ў той час, калі княжыў бацька Міхаіла Канстанцін, праблем у гандлі не ўзнікала66. Не выключана, што гэты Канстанцін быў адной і той асобаю, што і полацкі. Іншае пытанне: ці полацкі Канстанцін можа быць атаясамлены з тым, хто згадваецца, як Костянтинъ князь, зять Александровъ, які ў 1262 г. разам з сынам вялікага князя Аляксандра Яраслававіча Дзмітрыем, з братам вялікага князя Яраслава і з Таўцівілам учыніў аблогу Дэрпта і ў 1268 г. таксама браў удзел у вайне супраць Інфлянтаў67. Дзякуючы аўтарытэту заснавальніка расійскай гістарыяграфіі Мікалая Карамзіна (1766—1826), зять Александровъ амаль аднадушна атаесамляецца з сынам смаленскага князя Расціслава68. Імя Канстанцін было галоўным імем (Leitname) смаленскай княскай дынастыі. Але зять Александровъ з’яўляецца толькі ў звязку з Ноўгарадам, і, відавочна, ён знаходзіўся ў залежнасці ад паўночна–ўсходнерускіх князёў. Таму, відаць, гаворка ідзе тут пра дзве розныя аднайменныя асобы.
У апошняй чвэрці ХIII ст. войны за дамінаванне ў паўднёва–ўсходняй Латгаліі прадоўжыліся. Удзел у гэтых канфліктах бралі, з аднаго боку, Літва і больш–менш кантраляваны Літвою Полацк, а з іншага боку — Нямецкі ордэн і канкурэнтнае яму рыжскае арцыбіскупства. У сувязі з няпэўнай сітуацыяй з літоўскімі ўладарамі ў Полацку, відаць, таксама адбывалася частая змена князёў. Магістр Інфлянцкага ордэна Эрнст фон Ратцэбург (Ernst von Ratzeburg, 1274—1279) на месцы латгальскага ўмацаванага паселішча Naujene (Novene) узвёў новую фартэцыю Дынабург (Dünaburg — Дзвінск), якая, аднак, хутка адышла да ліцвінаў і толькі ў 1313 г. была заснаваная нанова69. Перад інквізітарам Францыскам Мальянскім (de Moliano) было засведчана, нібыта Ордэн аддаў дзве фартэцыі паганцам. Відавочна, тут меліся на ўвазе Полацк і Дзвінск70. Цягам гэтага і наступных разбіральніцтваў Ордэн быў абвінавачаны ў тым, што ён, маўляў, забраў Дынабург ад біскупа і ці то прадаў яго літоўцам, ці разбурыў яго, паводле літоўскага загаду71. Ордэн апраўдваўся і сцвярджаў, што Дзвінск заўсёды заставаўся ордэнскай крэпасцю72. Што да Полацка, дык тут, відавочна, усё яшчэ маецца на ўвазе „данацыя Канстанціна“.
Выказваная часам у гісторыяпісанні думка, нібыта Полацк толькі на пачатку XIV ст. — пасля вайны паміж Нямецкім ордэнам і вялікім князем літоўскім Віценем (1295—1315) — быў канчаткова падпарадкаваны Літвою, напэўна, не мае дастатковага абгрунтавання. Яна абапіраецца на інфармацыю Стрыйкоўскага, згодна з якою Полацк у 1307 г. быў заваяваны Літвою73, якую гісторыкі аб’ядналі са звесткамі пра ціск Ордэна на Полацк, што насамрэч меў месца ў 1260–я г.74. Гэтае меркаванне замацавалася як факт перадусім у расійскай гістарыяграфіі дзякуючы Карамзіну75. Ужо ў часы Таўцівіла і Гердзеня Полацк быў вельмі цесна звязаны з Літвою. І гэтая повязь захоўвалася і пазней, хоць мясцовы князь у прынцыпе мог быць і прадстаўніком рускай княскай дынастыі. Часам у горадзе князя магло і не быць. Каля 1300 г. епіскап Якаў быў у Полацку найвышэйшай службовай асобай, якая прызнала вышнюю ўладу Віценя над Полацкам76.
Крыніцы па гісторыі полацкага князя Канстанціна досыць малалікія і неадназначна трактаваныя. Істотным уяўляецца тое, што яго хаўрус з Нямецкім ордэнам у Інфлянтах пераканаўча даводзіць: палітычнае супрацоўніцтва паміж каталіцкімі і праваслаўнымі ерархамі тады яшчэ магло ажыццяўляцца беспраблемна. Войны за дамінаванне ў Інфлянтах, у Літве і ў Полацку былі звязаныя паміж сабою, і гаворка не ішла пра падзел кананічных тэрыторыяў паміж канфесіямі; наадварот, палітычнае супрацоўніцтва зрабіла ўсе межы размытымі і досыць празрыстымі. Акрамя таго, у выпадку з інфлянцкай гісторыяй неабходна заўсёды мець на ўвазе тое, што крыніцы, створаныя ў інтарэсах бакоў у змаганні за ўладу, могуць адлюстроўваць не толькі гістарычную рэчаіснасць, а і пажаданыя некаму вобразы гісторыі.
Пераклаў з нямецкай Лявон Баршчэўскі
* Праца выкананая ў межах
даследчага праекта фонду „Eesti Teadusfond“ (грант № 5514).
1 Bonnell E.
Russisch–livländische Chronographie von der Mitte des neunten
Jahrhunderts bis zum Jahre 1410. St. Petersburg, 1862. Comm. S. 239 — параўн.:
Chron. S. 75; von Taube M. Internationale und kirchenpolitische Wandlungen im
Ostbaltikum und Russland zur Zeit der deutschen Eroberung Livlands (12. und
13. Jahrhundert) // Jahrbücher für Geschichte Osteuropas. Bd. 3
(1938). S. 11—46, у гэтым выпадку: S. 38—40; Пашуто В. Образование Литовского
государства. Москва, 1959. C. 381—386; Кучкин В. А. Особая редакция „Наказания“
Симеона Тверского // Изучение русского языка и источниковедение. Ред. В. Ф.
Дубровина. Москва, 1969. С. 243—251, у гэтым выпадку: с. 244; Giedroyć M.
The Arrival of Christianity in Lithuania: Early Contacts (Thirteenth Century)
// Oxford Slavonic Papers. Vol. 18 (1985). P. 1—30, у гэтым выпадку: p. 26;
Fennell J. The Crisis of Medieval Russia, 1200—1304. London, New York, 1993
(Longman History of Russia). P. 133; Сагановiч Г. Полацк i iнфлянцкiя немцы ў
XIII ст. // Беларусь памiж усходам i захадам. Праблемы мiжнацыянальнага, мiжрэлiгiйнага
i мiжкультурнага ўзаемадзеяння, дыялогу i сiнтэзу. Частка 2. Мiнск, 1997
(Беларусiка 6). C. 15—21, у гэтым выпадку: с. 19.
2 von Taube M. Russische
und litauische Fьrsten an der Dьna zur Zeit der deutschen Eroberung Livlands
(XII. und XIII. Jahrhundert) // Jahrbьcher fьr Kultur und Geschichte der
Slaven. Bd. 11 (1935). S. 367—503, у гэтым выпадку: S. 411—412.
3 Dircks B.
Russisch–livländische Beziehungen in der zweiten Hälfte des 13.
Jahrhunderts // Jahrbuch des baltischen Deutschtums. Bd. 1986 (1985). S. 25—34,
у гэтым выпадку: S. 29.
4 Ammann A. M.
Kirchenpolitische Wandlungen im Ostbaltikum bis zum Tode Alexander Newski’s.
Studien zum Werden der Russischen Orthodoxie. Roma, 1936 (Orientalia
christiana analecta 105). S. 276; Rowell S. C. Between Lithuania and Ruś:
Dovmont–Timofey of Pskov, his Life and Cult // Oxford Slavonic Papers. Vol. 25
(1992). P. 1—33, тут p. 6; Александров Д., Володихин Д. Борьба за Полоцк между
Литвой и Русью в XII—XVI веках. Москва, 1994. C. 35.
5 Bonnell E. Chron. S. 75 Параўн.:
Comm. S. 239.
6 Данилевич В. Е. Очерк
истории Полоцкой земли до конца XIV столетия. Киев, 1896. С. 142—144, 251,
генеал. табліца.
7 Rowell S. C. Lithuania
Ascending. A pagan empire within east–central Europe, 1295—1345. Cambridge,
1994 (Cambridge studies in medieval life and thought, 4th series 25). P. 20—21.
8 Гл. найноўшыя працы: von
zur Mühlen H. Livland von der Christianisierung bis zum Ende seiner
Selbständigkeit (etwa 1180—1561) // Deutsche Geschichte im Osten Europas.
Baltische Länder. Hrsg. von G. von Pistohlkors. Berlin, 1994, S. 25—172;
Urban W. The Baltic Crusade, 2. ed. Chicago, 1994; Šterns I. Latvijas
vēsture 1180—1290. Krustakari. Rīga, 2002.
9 Goetze P. Albert
Suerbeer, Erzbischof von Preussen, Livland und Ehstland. St. Petersburg, 1854.
S. 15—16; Rohkohl M. Albert Suerbeer, Erzbischof von Livland, Estland und
PreuЯen // Zeitschrift der Gesellschaft fьr Schleswig–Holsteinische
Geschichte. Bd. 47 (1917). S. 68—90, у гэтым выпадку: S. 70—87; Forstreuter K.
Die Gründung des Erzbistums Preussen 1245/1246 // Jahrbuch der
Albertus–Universität zu Königsberg/Pr. Bd. 10 (1960). S. 9—31;
Forstreuter K. Die Fragen der Mission in Preußen von 1245 bis 1260 //
Zeitschrift für Ostforschung (=ZfO). Bd. 9 (1960). S. 250—268, у гэтым
выпадку: S. 250—254; Herrmann R. Lübeck und die Päpste (1201—1267) //
Zeitschrift des Vereins für Lübeckische Geschichte und
Altertumskunde. Bd. 75 (1995). S. 9—52, у гэтым выпадку: S. 29—30. Гл. таксама:
Schonebohm F. Die Besetzung der livländischen Bistümer bis zum Anfang
des 14. Jahrhunderts // Mitteilungen aus dem Gebiete der Geschichte Liv–, Est–
und Kurlands. Bd. 20 (1910). S. 295—365, у гэтым выпадку: S. 319—324; Donner G.
A. Kardinal Wilhelm von Sabina, Bischof von Modena 1222—1234. Päpstlicher
Legat in den nordischen Ländern (†1251). Helsingfors, 1929 (Societas
Scientiarum Fennica. Commentationes Humanarum Litterarum 2/5). S. 404—405;
Hauck A. Kirchengeschichte Deutschlands. Bd. 4. Berlin, Leipzig, 1954. S.
682—684.
10 Liv–, esth– und
curländisches Urkundenbuch nebst Regesten. Hrsg. von F. G. von Bunge
(=LUB). Bd. 1. Reval, 1853. Nr. 189; Senās Latvijas vēstures avoti.
Izd. A. Švābe. Rīga, 1937—1940 (Latvijas vēstures avoti 2)
(=LVA). Nr. 286.
11 LUB. Bd. 1. Nr. 189,
191, 214, 262, 291; Documenta Pontificum Romanorum historiam Ucrainae
illustrantia (1075—1953). Vol. 1. Ed. A. G. Welykyj. Romae, 1953 (Analecta
ordinis S. Basilii Magni sectio 3, 2/1). Nr. 14.
12 Новгородская первая
летопись старшего и младшего изводов. Pед. А. Насонов и др. Москва, 2000 [Полное
собрание русских летописей (= ПСРЛ) 3] (=НЛ1). С. 77.
13 Ипатьевская летопись.
Pед. Б. Клосс и др. Москва, 1998 (ПСРЛ 2). C. 815. Міхайла Грушэўскі
(1866—1934) датаваў падзеі прыблізна канцом 1248 — 1249 годам: Грушевський М.
Хронольогія подїй Галицько–Волинської лїтописи // Записки Наукового Товариства
імени Шевченка. T. 3(41) (1901). C. 1—72, у гэтым выпадку: с. 35.
14 Ипатьевская. C. 815—816.
Паводле: Грушевський М. C. 35. Таўцівіл мог быць ахрышчаны каля 1250 г., у
кожным разе перад 1251 г. Гл. таксама: Gudavičius E. Polityczny problem
królestwa Litewskiego w połowie XIII w. // Ekspansja niemieckich
zakonów rycerskich w strefie Bałtyku od XIII. do połowy XVI
wieku. Red. M. Biskup. Toruń, 1990. S. 61—84, у гэтым выпадку: S. 65—66;
Gudavičius E. Mindaugas. Vilnius, 1998. P. 336.
15 Ипатьевская. C. 816—817;
Livländische Reimchronik mit Anmerkungen, Namensverzeichnis und Glossar.
Hrsg. von L. Meyer. Paderborn, 1876 (=LR). Vers 3451—3608; Ivinskis Z.
Mindaugas und seine Krone // ZfO. Bd. 3 (1954). S. 360—386, у гэтым выпадку: S.
373—375; Hellmann M. Der Deutsche Orden und die Kцnigskrцnung des Mindaugas //
ZfO. Bd. 3 (1954). S. 387—396, у гэтым выпадку: S. 389—394; Hellmann M. Die
Stellung des livlдndischen Ordenszweiges zur Gesamtpolitik des deutschen Ordens
vom 13. bis zum 16. Jahrhundert // Von Akkon bis Wien. Studien zur
Deutschordensgeschichte vom 13. bis zum 20. Jahrhundert. Festschrift zum 90.
Geburtstag von Althochmeister P. Dr. Marian Tumler O.T. am 21. Oktober 1977.
Hrsg. von U. Arnold. Marburg, 1978 (Quellen und Studien zur Geschichte des
Deutschen Ordens 20). S. 6—13, у гэтым выпадку: S. 9; Wojtecki D. Zur Identitдt
einiger Livlдndischer Landmeister des Deutschen Ordens im 13. Jahrhundert //
Jahrbuch fьr die Geschichte Mittel– und Ostdeutschlands. Bd. 20 (1971). S.
40—68, у гэтым выпадку: S. 50—53; Nikћentaitis A. Die litauische Gesellschaft
der vorchristlichen Zeit (13.—14. Jahrhundert) zwischen Rom und Byzanz // Rom
und Byzanz im Norden. Mission und Glaubenswechsel im Ostseeraum wдhrend des 8.—14.
Jahrhunderts. Hrsg. von M. Mьller–Wille. Bd. 2. Mainz, Stuttgart, 1997
(Akademie der Wissenschaften und der Literatur, Abhandlungen der geistes– und
sozialwissenschaftlichen Klasse Jg. 1997, 3/2). S. 115—130, у гэтым выпадку: S.
116—117. Параўн.: Maћeika R. When Crusader and Pagan Agree: Conversion as a
Point of Honour in the Baptism of King Mindaugas of Lithuania (c. 1240—63) //
Crusade and Conversion on the Baltic Frontier, 1150—1500. Ed. by A. V. Murray.
Aldershot, 2001. P. 197—214.
16 PreuЯisches Urkundenbuch
(=PUB). Bd. 1/2. Hrsg. von A. Seraphim. Kцnigsberg, 1909. Nr. 39—40, 79, 106;
LUB. Bd. 1. Nr. 252, 255, 294, 308, 342, 354, 363 Параўн.: LUB. Bd. 1. Nr. 153;
LVA. Nr. 219. Гл. таксама: Hermanni de Wartberge Chronicon Livoniae. Hrsg. von
E. Strehlke // Scriptores rerum Prussicarum. Die Geschichtsquellen der
preussischen Vorzeit bis zum Untergange der Ordensherrschaft. Bd. 2. Leipzig,
1863. S. 9—178, у гэтым выпадку: S. 135—139; Ivinskis Z. Mindaugas. S. 368;
Gudavičius E. Mindaugas. P. 336—339; Ma˛eika R. Crusader. P. 202—203.
17 Ипатьевская. C. 817—820.
Пра дачыненні Міндоўга з папам гл.: Кароль Мiндоўг i яго дзяржава ў дакументах
папскай курыi XIII ст. Публ. А. Жлуткі // Беларускі археаграфічны штогоднік. Ч.
4 (2003). C. 194—241.
18 НЛ1. C. 82—83, 310—312.
19 Улащик Н. Введение в
изучение Белорусско–литовского летописания. Москва, 1985. C. 97—99.
Параўн.: Rowell S. C. Dovmont. P. 4; Янин В. Новгород и Литва. Пограничные
ситуации XIII—XV веков. Москва, 1998. C. 52; Горский А. Русские земли в XIII—XIV
веках. Пути политического развития. Москва, 1996. C. 73; Александров,
Володихин. C. 24, 29. Тое, што Таўцівіл яшчэ ў 1240–я г. княжыў у Полацку, ёсць
меркаваннем, што сустракаецца ў крыніцах XVI ст.: Хроники: Литовская и
Жмойтская, и Быховца. Летописи: Баркулабовская, Аверки и Панцырного. Pед. Н.
Улащик. Москва, 1975 (ПСРЛ 32). C. 26. Параўн.: с. 132. Пасланне папы Інакенція
IV за 15 верасня 1248 г. Alexandro Illustri Regi Nogardie, дзе
згадваюцца планы будаваць каталіцкую катэдру in Pleskowe Civitate tua (von
Goetze P. S. 174—175 Nr. 5), датычыць вялікага князя Аляксандра Яраслававіча і
Пскова, а не каго–кольвечы з полацкіх князёў, як гэта часам мяркуецца. Гл. па
гэтым пытанні: Горский А. Два „неудобных“ факта из биографии Александра
Невского // Александр Невский и история России. Новгород, 1996. C. 64—75.
20 Гл.: Kappeler A.
Ethnische Abgrenzung: Bemerkungen zur ostslavischen Terminologie des
Mittelalters // Geschichte Altrusslands in der Begriffswelt ihrer Quellen.
Festschrift zum 70. Geburtstag von Gьnther Stцkl. Hrsg. von U. Halbach u.a.
Stuttgart, 1986 (Quellen und Studien zur Geschichte des цstlichen Europa 26).
S. 124—138; Dircks B. Krieg und Frieden mit Livland (12.—15. Jahrhundert) //
Deutsche und Deutschland aus russischer Sicht 11.—17. Jahrhundert. Hrsg. von
D. Herrmann. Mьnchen, 1988 (West–цstliche Spiegelungen, Reihe B 1). S. 116—145;
Флоря Б. У истоков конфессионального раскола славянского мира (Древняя Русь и
ее западные соседи в XIII веке) // Из истории русской культуры. T. 1 (Древняя Русь).
Pед. А. Кошелев, В. Петрухин. Москва, 2000. C. 717—724.
21 Stryjkowski M. Kronika
Polska, Litewska, Żmódzka i wszystkiéj Rusi. Wyd. M.
Malinowski. T. 1. Warszawa, 1846. S. 285. Параўн.: Ammann A. M. S. 273;
Giedroyć M. P. 13.
22 Гл.: Haller J. Die Verschwцrung
von Segewold (1316) // Mitteilungen aus dem Gebiete der Geschichte Liv–, Est–
und Kurlands. Bd. 20 (1910). S. 125—168; Friedrich W. Der Deutsche Ritterorden
und die Kurie in den Jahren 1300—1330. Phil. Diss Kцnigsberg. Kцnigsberg, 1915;
Niess U. Hochmeister Karl von Trier (1311—1324). Stationen einer Karriere im
Deutschen Orden. Marburg, 1992 (Quellen und Studien zur Geschichte des
Deutschen Ordens 47).
23 Допыт сведкі: Franciscus
de Moliano (1312). Quellen zur Geschichte des Deutschen Ordens. Bearb. von A.
Seraphim. Kцnigsberg, 1912.
24 Гл.: Selart A.
Confessional Conflict and Political Co–operation: Livonia and Russia in the
Thirteenth Century // Crusade and Conversion. P. 151—176.
25 Допыт сведкаў. S. 27. T.
VII, §14: quod ille ecclesie cathedrales… fuerunt postea destructe.
26 Допыт сведкаў. S. 57. T.
VIII, §182; S. 164. B. IV, §13; S. 169. B. V, §13.
27 Допыт сведкаў. S. 169.
B. V, §14 (вар.: Goloviensis videlicet et Puchemensis). Weitere
Schreib– und Lesarten: Colomensis videlicet et Rutheniensis (LUB. Bd.
2. Reval, 1855. Nr. 630. S. 50; Codex diplomaticus regni Poloniae et magni
ducatus Lituaniae. Ed. M. Dogiel. Vol. 5. Vilnae, 1759. Nr. 37 p. 34); Zelouiensis
videlicet et Rutheniensis (Ioannis Dіugossi seu Longini Historiae Polonicae
libri XII. T. 1. Lipsiae, 1711. Liber IX, sub anno 1311, p. 947.
28 Допыт сведкаў. S. 200 B.
IX, § 215—216.
29 Hellmann M. Das
Lettenland im Mittelalter. Studien zur ostbaltischen Frьhzeit und lettischen
Stammesgeschichte, insbesondere Lettgallens. Mьnster, Kцln 1954 (Beitrдge zur
Geschichte Osteuropas 1). S. 195; Dircks B. Beziehungen. S. 28—29.
30 НЛ1. С. 84.
31 LVA. Nr. 418; Vetera
monumenta Poloniae et Lithuaniae gentiumque finitimarum historiam illustrantia.
Ed. A. Theiner. Vol. 1. Romae, 1860. Nr. 124. Іншыя спосабы напісання і
прачытання: Ruteniensem et Wersoviensem (LUB. Bd. 1. Nr. 282); Rutheniensem
et Wersoniensem (PUB. Bd. 1/1. Hrsg. von R. Philippi. Koenigsberg, 1882. Nr. 317); Ruthenensem, Wersomensem (Die
pдpstlichen Kanzleiordnungen von 1200—1500. Hrsg. von M. Tangl. Innsbruck,
1894. S. 13); Ruthenensis, Worthoniensis, Semigallensis (Arbusow L.
Rцmischer Arbeitsbericht II. // Latvijas Ūniversitātes Raksti. Bd.
20 (1929). S. 475—657, у гэтым выпадку: S. 491—493; Pдbstliche Urkunden und
Regesten aus den Jahren 1343—1378, die Gebiete der heutigen Provinz Sachsen und
deren Umlande betreffend. Hrsg. von P. Kehr, G. Schmidt. Halle, 1889
(Geschichtsquellen der Provinz Sachsen und angrenzender Gebiete 22), S. 386); Litoniensem
tenent infideles, Zimaliensem (Diedrichs H. Die Annaten–Taxe der livlaendischer Bisthьmer // Sitzungsberichte der Gesellschaft fьr
Geschichte und Althertumskunde der Ostseeprovinzen Russlands aus dem Jahre
1873. Riga, 1874. S. 27—30, у гэтым выпадку: S. 30). Апошнія версіі паходзяць з
біскупскіх спісаў XIV ст., складзеных з фіскальных прычынаў; відаць, таму тут
згадваецца як найбольшая колькасць біскупстваў аднае касцельнае правінцыі, праз
гэта памылкова двойчы названае ўжо даўно няіснае біскупства Селія—Земгалія. Гл.
таксама: Göller E. Der Liber taxarum der päpstlichen Kammer //
Quellen und Forschungen aus italienischen Archiven und Bibliotheken. Bd. 8
(1905). S. 113—173, 305—343.
32 Ammann A. M. S. 273;
Hellmann M. Lettenland. S. 184—185; Johansen P. Das Lettenland im Mittelalter
// ZfO. Bd. 5 (1956). S. 106—111, у гэтым выпадку: S. 110; Dircks B.
Beziehungen. S. 28—29.
33 Wirkkunen A. H. Albert
Suerbeeri aegsed ьritused Roomakatoliku usku Venes levitada // Ajalooline
Ajakiri. Kd. 4 (1925). Lk. 41—44, siin lk. 43.
34 von Goetze P. S. 71.
35 Kaestner G. Das
refundierte Bistum Reval. Untersuchungen zur Geschichte von Harrien und
Wirland im dreizehnten Jahrhundert. Gцttingen, 1876.
36 Гэтак падаецца яшчэ ў:
Johansen P. Lettenland. S. 110.
37 Параўн. іншыя гіпотэзы:
von Goetze P. S. 70, 144—146, дзе маецца на ўвазе непраўдзівае прачытанне
слова Revaliensis; і: Johansen P. Lettenland. S. 110, дзе, паводле
Леаніда Арбузава, Wersonia ідэнтыфікуецца як Karšuva, бо ў
1259—1260 г. была заснаваная ордэнская фартэцыя Георгенбург (Georgenburg).
Hellmann M. (Lettenland. S. 185—186) лічыць, што гэта Višķi, што
крыху на поўнач ад Даўгаўпілса (Дынабурга); von Taube M. (Russische und litauischeēni,
прыблізна за 20 км на поўдзень ад Varakļāni.
38 Kronika Wielkopolska.
Wyd. B. Kürbis. Warszawa, 1970 (Pomniki dziejowe Polski seria 2, 8). S.
82, §61; s. 101, §105; Documenta Pontificum Romanorum. Nr. 6.
39 Ludat H. Bistum Lebus.
Studien zur Grьndungsfrage und zur Entstehung und Wirtschaftsgeschichte seiner
schlesisch–polnischen Besitzungen. Weimar, 1942. S. 216—278; Rhode G. Die
Ostgrenze Polens. Politische Entwicklung, kulturelle Bedeutung und geistige
Auswirkung. Bd. 1. Kцln, Graz, 1955 (Ostmitteleuropa in Vergangenheit und
Gegenwart 2). S. 158—161; Szymański J. Kanonicy opatowscy w planach
polityki ruskiej z przełomu XII i XIII wieku // Przegląd Historyczny.
T. 56 (1965). S. 388—396; Щавелева Н. Древнерусские известия Великопольской
хроники // Летописи и Хроники 1976 г. Москва, 1976. C. 54—66, у гэтым выпадку:
с. 62—64; Dunin–Wąsowicz T. Projets missionaires cisterciens dans la Rus’
du sud–ouest aux XIIIe—XIIIe siиcles // Harvard Ukrainian Studies. Vol. 12—13
(1988—1989). P. 531—550, у гэтым выпадку: p. 538—540.
40 Допыт сведкаў. S. 200.
B. IX, § 215; S. 27. T. VII, §14.
41 Гл.: Bonnell E. Chron.
S. 76, Comm. S. 91—92.
42 Полоцкие грамоты XIII —
начала XVI вв. Cост. А. Хорошкевич (=ПГ). T. 1. Москва, 1980. № 1; LUB. Bd. 6.
Riga, 1873. Nr. 3036. Гл. таксама: ПГ. T. 3. Москва, 1980. C. 112—117.
43 LUB. Bd. 1. Nr. 380.
Параўн.: LUB. Bd. 1. Nr. 345 (1260. a.), дзе ў ахоўным прывілеі папы Аляксандра
IV Нямецкаму ордэну згадваюцца будучыя ўладанні Ордэна на Русі — сярод якіх як
легітымна падораныя Ордэну, гэтак і заваяваныя татарамі тэрыторыі.
44 Hellmann M. Lettenland.
S. 197—200.
45 Гл. таксама:
Benninghoven F. Der Livlдndische Ordensmeister Konrad von Mandern // Hamburger
mittel– und ostdeutsche Forschungen. Bd. 6 (1967). S. 137—161, у гэтым выпадку:
S. 152—153.
46 Наставление тверского
епископа Семена // Библиотека литературы Древней Руси. Pед. Д. Лихачев и др. T.
5. С.–Петербург, 1997. C. 394—395; Кучкин В. Особая редакция. C. 244—245;
Горский А. Земли. С. 53, 106. Біскуп Симеон Полотьский згадваецца
таксама пад 1274 г. без усялякага звязку з Цверру: Памятники древнерусскаго
каноническаго права. Ч. 1 (памятники XI—XV в.). Изд. 2. С.–Петербург, 1908. C.
83—84. № 6.
47 Гл.: Hellmann M.
Lettenland. S. 201; Klug E. Das Fьrstentum Tver’ (1247—1485). Aufstieg,
Selbstbehauptung und Niedergang // Forschungen zur osteuropдischen Geschichte.
Bd. 37 (1985). S. 7—355, у гэтым выпадку: S. 54—56.
48 Die Statuten des
Deutschen Ordens nach den ältesten Handschriften. Hrsg. von M. Perlbach.
Halle, 1890. S. 132, §11.
49 Hermanni Chronicon. S.
153. §9; LUB. Bd. 2. Nr. 1036. §9. Гл. таксама: Laakmann H. Zur Geschichte
Heinrichs von Lettland und seiner Zeit // Beiträge zur Kunde Estlands. Bd.
18 (1932—34) S. 57—102, у гэтым выпадку: S. 100—101; Švābe A. Straumes
un avoti. Sēj. 2. [Lincoln], 1965. 385—386 lpp.; Hellmann M. Lettenland.
S. 196.
50 У пытанні гісторыі
ўсходнелатгальскіх тэрыторыяў гл.: Mugurēvičs Ē. Novadu
veidošanās un to robežas Latvijas teritorijā (12. gs.—16.
gs. vidus) // Latvijas zemju robežas 1000 gados. Sast. A. Caune. Rīga
1999. 54—90 lpp., у гэтым выпадку: 74—84 lpp.; Radiņš A. 10.—13.
gadsimta senkapi Latgaļu apdzīvotajā teritorijā un
Austrumlatvijas etniskās, sociālās un politiskās
vēstures jautājumi. Rīga, 1999 (Latvijas Vēstures Muzeja
Raksti. Arheoloģija 5). 174—175 lpp.
51 LUB. Bd. 1. Nr. 378,
425, 426, Regest Nr. 423; Siegel und Münzen der weltlichen und geistlichen
Gebietiger über Liv–, Est– und Curland bis zum Jahre 1561 nebst Siegeln
einheimischer Geschlechte. Hrsg. von J. Sachssendahl. Reval, 1887 (Est– und
Livländische Brieflade 4). S. 79—80 Nr. 83; von Goetze P. S. 212 Nr. 24,
Tafel 3 Nr. 12.
52 Taube M. Fьrsten. S.
409, 463; Hellmann M. Lettenland. S. 192—194 Параўн.: Benninghoven F.
Ordensmeister. S. 153. Гл. таксама: Militzer K. Von Akkon zur Marienburg.
Verfassung, Verwaltung und Sozialstruktur des Deutschen Ordens 1190—1309.
Marburg, 1999 (Quellen und Studien zur Geschichte des Deutschen Ordens 56 =
Verцffentlichungen der Internationalen historischen Kommission zur erforschung
des Deutschen Ordens 9). S. 377. Паводле іншага меркавання, фартэцыя мелася
быць заснаваная яшчэ да 1236 г. мечаносцамі. Гл.: Hellmann M. Lettenland. S.
192 (вуснае выказванне Гайнрыха Лакмана — Heinrich Laakmann); Benninghoven F.
Der Orden der Schwertbrüder. Fratres milicie Christi de Livonia.
Köln, Graz, 1965 (Ostmitteleuropa in Vergangenheit und Gegenwart 9). S.
316—317.
53 Гл., напр.: Auns M.
Acquisition of the acquired. The establishing of a real administration in
Livonia // Culture Clash or Compromise? The Europeanisation of the Baltic sea
Area 1100—1400 AD. Ed. by N. Blomkvist. Visby, 1998 (Acta Visbyensia 11). Pp.
259—267; Mägi M. At the Crossroads of Space and Time. Graves, Changing
Society and Ideology on Saaremaa (Цsel), 9th—13th Centuries AD. Tallinn,
2002 (CCC Papers 6).
54 Livlдndische
Gьterurkunden. Bd. 1 (aus dem Jahren 1207 bis 1500). Hrsg. von H. von
Bruiningk, N. Busch. Riga, 1908. Nr. 2; Heinrichs Livlдndische Chronik. Bearb.
von L. Arbusow, A. Bauer. Hannover, 1955 (Scriptores rerum germanicarum in usum
scholarum ex MGH separatam editi). S. 71 XIII.4.
55 LUB. Bd. 1. Nr. 84; LVA.
Nr. 129.
56 LUB. Bd. 1. Nr. 288;
LVA. Nr. 432; Hermanni Chronicon. S. 40. Параўн.: LUB. Bd. 1. Nr. 329, 330;
LUB. Bd. 2. Nr. 968; Benninghoven F. Orden. S. 455 Nr. 125; Ritterbrьder im
livlдndischen Zweig des Deutschen Ordens. Hrsg. von L. Fenske, K. Militzer.
Kцln, Weimar, Wien, 1993 (Quellen und Studien zur baltischen Geschichte 12). S.
318. Nr. 396.
57 Livlдndische
Gьterurkunden. Nr. 554, 558. Гл. таксама: Des Bannerherrn Heinrich von
Tiesenhausen des Aelteren von Berson ausgewдhlte Schriften und Aufzeichnungen.
Hrsg. von R. Hasselblatt. S. l., 1890. S. 11. Параўн.: S. 41; Laakmann H. Zur
Geschichte des Grossgrundbesitzes im Erzstift Riga in дlterer Zeit // Sitzungsberichte
der Gesellschaft fьr Geschichte und Altertumskunde zu Riga. Vortrдge zur
Hundertjahrfeier am 6.9. Dezember 1934. Riga, 1936. S. 51—62, у гэтым выпадку:
S. 60.
58 Гл.: Stern C. Livlands
Ostgrenze im Mittelalter vom Peipus bis zur Dьna // Mitteilungen aus der
livlдndischen Geschichte. Bd. 23 (1924—26). S. 195—240, у гэтым выпадку: S.
234; Laakmann H. Zur Geschichte. S. 100—101; Hellmann M. Lettenland. S.
183—184, 195—196; Hellmann M. Der Deutsche Orden und die Stadt Riga // Stadt
und Orden. Das Verhдltnis des Deutschen Ordens zu den Stдdten in Livland,
PreuЯen und im Deutschen Reich. Hrsg. von U. Arnold. Marburg, 1993 (Quellen und
Studien zur Geschichte des Deutschen Ordens 44 = Verцffentlichungen der
Internationalen Historischen Kommission zur Erforschung des Deutschen Ordens
4). S. 1—33, у гэтым выпадку: S. 15; Benninghoven F. Ordensmeister. S. 153—154;
Mortensen G. Beitraege zur Kenntnis des nordoestlichen Mitteleuropa um 1400 // ZfO. Bd. 9 (1960). S.
333—361, у гэтым выпадку: S. 342—343.
59 Параўн.: de Baumgarten
N. Gйnйalogies et mariages occidentaux des Rurikides Russes du Xe au XIIIe
siиcle. Roma, 1927 (Orientalia christiana. Vol. 9/1, nr. 35.). P. 33.
60 Новгородская четвертая
летопись. Pед. Ф. Покровский и др. Москва, 2000 (ПСРЛ 4/1). C. 236 (и
Герденя оубиша): параўн.: НЛ1. C. 84—85, 313—315; Ипатьевская. C. 860—863.
Гл.: Штыхов Г. Древний Полоцк IX—XIII вв. Минск, 1975. C. 14; Giedroyć M.
P. 12; Rowell S. C. Lithuania. P. 21.
61 ПГ. Т. 1. Nr. 2; LUB.
Bd. 6. Nr. 3037. Сказ „Чего ся есме отступили въ Ризе, к тому вамъ не
приискывати ни людеи, ни земли, ни воды, ни борти“ можа быць яшчэ пазнейшым
пацверджаннем „Канстанцінавага дару“. Параўн.: Hellmann M. Lettenland. S. 194;
Горский А. Земли. С. 53.
62 LR. Vers 7133—7209.
Параўн.: Hermanni Chronicon. S. 45.
63 Гл.: LUB. Bd. 1. Nr.
406, 412; Johansen, P. Eine Riga–Wisby–Urkunde des 13. Jahrhunderts //
Zeitschrift des Vereins fьr Lьbeckische Geschichte und Altertumskunde. Bd. 37
(1957). S. 93—108.
64 Параўн. прыклад feudum
oblatum гэтага часу: Perlbach M. Urkunden des Rigaschen Capitel–Archives in
der Fürstlich Czartoryskischen Bibliothek zu Krakau // Mitteilungen aus
dem Gebiete der Geschichte Liv–, Est– und Kurlands. Bd. 13 (1886). S. 1—23, у
гэтым выпадку: s. 17—18. Nr. 17b.
65 Гл. таксама: Сагановіч
Г. Нямецкая каталіцкая місія і Полацк у XIII стагоддзі // Полацк: карані нашага
радавода. Полацкая зямля як сацыякультурная прастора ўзнікнення і развіцця
беларускага этнасу і нацыянальнай дзяржаўнасці. Полацк, 1996. C. 59—63, у гэтым
выпадку: c. 62.
66 LUB. Bd. 6. Nr. 3059.
Адносна датавання гл.: Goetz L. K. Deutsch–Russische Handelsvertraege des Mittelalters. Hamburg, 1916 (Abhandlungen der
Hamburgischen Kolonialinstituts 37. Reihe A: Rechts– und Staatswissenschaften
6). S. 332—334.
67 НЛ1. С. 83, 86, —
параўн.: с. 620. Параўн.: LUB. Bd. 1. Nr. 546.
68 Карамзин Н. История
государства Российского. Kнига 1 (т. 1—4). Москва, 1988. T. 4. C. 56, прим.
107. У якасці крыніцы тут згадваюцца „родословные книги“. Гл. таксама: Янин В.
Л. К вопросу о датировке экземпляров D и K „Смоленской правды“ //
Археографический ежегодник за 1968 г. Москва, 1970. С. 102—108, у гэтым
выпадку: с. 105—106. Параўн. працу, хутчэй, агіяграфічнага кшталту: Бегунов Ю.
Александр Невский. Жизнь и деяния святого и благоверного великого князя.
Москва, 2003. C. 150, 167, дзе зять ужываецца ў дачыненні да віцебскага
князя і аднаго з Таўцівілавых сыноў.
69 Hermanni Chronicon. S.
48, 56—57; LR. Vers 8169–8294. Польскі пераклад не захаваных у арыгінале так
званых „Ронэбургскіх аналаў“ („Ronneburger (па–латышску: Rauna) Annalen“
Мацея Стрыйкоўскага згадвае пэўнага мніха Ордэна, званага Henricus Sazendob,
comendator Nieschowski, ze dwunaścią braciej, што загінулі познім
летам (Stryjkowski M. T. 1. S. 284). Меркаванне, што Генрык у 1240–я г. быў
дынабургскім комтурам, не мае пад сабою падставаў, бо Дынабург тады яшчэ не
існаваў. Параўн.: Arbusow L. Die im Deutschen Orden in Livland vertretenen
Geschlechter // Jahrbuch für Genealogie, Heraldik und Sphragistik. Bd.
1899 (1901). S. 27—130, у гэтым выпадку: S. 88. Nr. 392; Benninghoven F. Orden.
S. 460; Ritterbrüder. S. 560. Nr. 753; Militzer K. Von Akkon. S. 377).
Гл.: LUB. Bd. 1. Nr. 363; Mugurevics E. Die archaeologischen
Ausgrabungen im Burgflecken bei der alten Dünaburg // „Homburger
Gespräch“ vom 12. bis zum 14. September 1984. Beiträge zur Geschichte
der Kunst im Ostseeraum. Hrsg. von E. Böckler. Heft 6. Bad Homburg,
[1985]. S. 106—115, у гэтым выпадку: S. 106—107, 112. Ёсць сведчанні, што Дынабург
быў разбураны больш як 60 гадоў перад тым (Hermanni Chronicon, S. 152;
LUB. Bd. 2. Nr. 1036, §7). Калі зрабіць дапушчэнне, што крыніца была складзеная
з нагоды Данцыгскага Кангрэсу 1366 г. (Hermanni Chronicon. S. 11—12, 148—149),
з летазлічэннем узнікаюць нелады. Не выключана, што Герман карыстаўся крыніцай,
складзенай каля 1340 г. Параўн.: Taube M. Fürsten. S. 410—414; Hellamann
M. Lettenland. S. 204.
70 Допыт сведкаў. S. 40. T.
VII, §182; S. 164. B. IV, §13. Параўн.: Taube M. Fürsten. S. 495—497.
71 Hermanni Chronicon. S. 152, §7; Допыт сведкаў, S. 7. T. VI,
§13; S. 27. T. VII, §13; S. 40. T. VII, §182; S. 111. T. XX, §13; S. 126. T.
XXII, §182; S. 164. Beil. IV, §13; LUB. Bd. 2. Nr. 968.
72 Hermanni Chronicon. S.
152. §7; LUB. Bd. 2. Nr. 1036, §7; Допыт сведкаў. S. 201. B. IX, § 236—239.
73 Stryjkowski M. T. 1. S.
349: Nálazłem też wstárych Látopißczach
Ruskich zktorych mam kilko exeplarzow: iż Litwá roku 1307.
Połocko wzięłá, ále iáko y pod kim nie
pisse. Тое самае паведамляе „Ольшевская летопись“: Litwa wzięli
Poltewsk po lati bożego narodzenia tysiącz trzista siodmego: Летописи
белорусско–литовские. Ред. Н. Улащик. Москва, 1980 (ПСРЛ 35). S. 192 — параўн.:
94—95. Гл. таксама: Западнорусския летописи. Ред. С. Л. Пташицкий.
С.–Петербург, 1907 (ПСРЛ 17). С. 291, 469; Хроники. C. 135—136. Гл. таксама:
Улащик Н. C. 58—60; Рогов А. Русско–польские культурные связи в эпоху
Возрождения (Стрыйковский и его Хроника). Москва, 1966. C. 152—153.
74 Супраць гэткай
камбінацыі фактаў выступаў ужо Э.Бонэль — гл.: Bonnell E. Comm. S. 133. Гл.
таксама: Сагановіч Г. Нарыс гiсторыi Беларусi ад старажытнасцi да канца XVIII
ст. Мiнск, 2001. C. 65—66.
75 Карамзин Н. История
государства Российского. Москва, 1988. T. 4, с. 100—101. Новыя мадыфікацыі гл.,
напр, у: Данилевич В. С. 153—154; Штыхов Г. C. 14—15; Hellmann M.
Grundzüge der Geschichte Litauens und des litauischen Volkes. Darmstadt,
1990. S. 19; Горский A. Земли. C. 53; Rowell S. C. Lithuania. P. 78. Параўн.:
Александров, Володихин. C. 39.
76 ПГ. Т. 1. Nr. 3; LUB. Bd.
6. Nr. 3056.